نقشه جایگاه یابی برند (Brand Positioning) برای همه کسب و کارهایی که به دنبال تثبیت در بازار تلاش هستند، یک اصل ضروری است. موقعیت ‌یابی برند را می ‌توان یک استراتژی با هدف ایجاد تأثیر در ذهن مشتریان و بازار تعریف کرد. استراتژی جایگاه‌ یابی برند باید مطلوب، مشخص، واضح و متمایز از بقیه رقبا در بازار باشد. این کار باعث می ‌شود که برند یک شرکت به راحتی از برندهای رقیب متمایز شود.

در این مطلب از منتورلایو قصد داریم تا به بررسی مفصل جایگاه یابی برندها بپردازیم، اگر به دنبال شناخت بیشتر خود به مشتریان و پیشی گرفتن از رقبا هستید این مطلب را از دست ندهید.

جایگاه یابی برند چیست؟

جایگاه ‌یابی برند به فرآیندی گفته می ‌شود که باعث ‌شود برند شما در ذهن مخاطبان حک شود. برای موقعیت یابی برند به چیزی بیش از شعار یا یک لوگو نیاز دارید؛ زیرا یک برند، زمانی برای مشتریان قابل‌ احترام خواهد بود که ارزشمند و معتبر تلقی شود. اگر سعی کنید برند خود را در بین مخاطبان ارزشمند جلوه دهید، باعث می ‌شود از دیگر رقبای خود متمایز شوید.

شرکت ولوو  مانند تمام رقبای خود در تلاش است تا خودروهای باکیفیتی تولید کند و همواره بر مفهوم امنیت متمرکز است. چرا این شرکت چنین تصمیمی می ‌گیرد؟ در واقع ولوو می ‌داند که تعداد زیادی تولید کننده خودرو در سطح جهان با این برند در رقابت هستند. اگر بخواهد ذهن مشتریان را درگیر کند، باید بر یک خصیصه یا ویژگی خاص تأکید داشته باشد. انتخاب ولوو امنیت بوده و تلاش کرده تا این مفهوم را در ذهن مخاطبان حک کند.

چرا Brand Positioning مهم است؟

استراتژی جایگاه‌ یابی برند از این‌ جهت مهم است که به شما کمک می ‌کند تا بتوانید میزان شهرت برند خود را اداره کنید. یکی از نکات بسیار مهم در جایگاه‌ یابی کردن برند این است که می ‌توانید از دیگر رقبای خود متمایز شوید؛ بنابراین می ‌توانید کسب و کار خود را بهبود ببخشید.

قرار گرفتن در جایگاه ذهنی مخاطب باعث می ‌شود مشتریان ثابت و وفاداری داشته باشید. به ‌طور کلی می ‌توان گفت استراتژی‌ های زیادی برای موقعیت ‌یابی برند وجود دارند؛ اما تمام این استراتژی ‌ها شبیه یکدیگر نیستند و ممکن است هدف یکسانی نداشته باشند؛ بنابراین بسته به کسب و کار شما متفاوت خواهند بود. از دیگر دلایل مهم این استراتژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تمایز از رقبا

این تمایز باعث می‌ شود تا برند شما در بازار و میان مردم شناخته شود و در ذهن مشتریان ماندگار شوید. با این کار، شما انتخاب اول مشتریان خواهید بود.

 

  • افزایش نرخ تبدیل و تعامل با مشتریان

این روزها سازمان ‌ها و شرکت ها برای افزایش نرخ تبدیل و افزایش تعامل مشتریان دست به هر کاری می ‌زنند و می‌ توانید با جایگاه ‌یابی درست به راحتی به این هدف دست پیدا کنید. زمانی که در جایگاه ‌یابی به خوبی عمل کنید، به شهرت خوبی می‌ رسید و از رقبا متمایز می ‌شوید؛ به همین دلیل، ارتباطات بیشتری با مشتریان خود برقرار می ‌کنید. این ارتباطات باعث افزایش نرخ تعامل (engagement) و همچنین افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) خواهد شد.

چگونه یک استراتژی جایگاه ‌یابی برند ایجاد کنیم؟

برای ایجاد استراتژی جایگاه ‌یابی شما نیاز دارید تا جزئیات زیادی را بررسی کنید و کارهایی را انجام دهید تا بتوانید از دیگران متمایز شوید. با استفاده از این کارها می ‌توانید یک استراتژی موفق برای خود ایجاد کنید که فقط مخصوص کسب و کار شما باشد. در ادامه، مراحل و اقدامات مورد نیاز برای طراحی استراتژی Brand Positioning را برای شما مطرح کرده‌ ایم.

  1. جایگاه فعلی برند خود را تعیین کنید

جایگاه برند، اطلاعات دقیقی درباره این که چگونه باید مسیر خود را ادامه دهید، در اختیار شما قرار می ‌دهد. به ‌طور مثال، ابتدا باید مشتریان هدف خود را تعیین کنید و سپس فرآیند جایگاه ‌یابی را آغاز کنید. گام دوم این است که نقاط ضعف و قوت خود و آن چه باعث متمایز کردن شما از دیگران می ‌شود را پیدا کنید (ماتریس سوات بسیار کمک کننده خواهد بود). ارزش ‌ها، مأموریت برند و به ‌طور کلی، جایگاه خودتان را در بازار تحلیل کنید.

  1. نمودار جوهره برند خود را ایجاد کنید

هنگامی ‌که مشخص کردید برند شما دارای چه جایگاهی در بازار است، نوبت به آن می رسد که به بررسی مشتریان خود بپردازید. نمودار جوهره (Essence chart) می‌ تواند به شما کمک کند تا ایده‌ های خود را بررسی و تجزیه‌ و تحلیل کنید. ب ه‌طور کلی، نمودار جوهره برند از هفت جزء تشکیل‌ شده است:

  • ویژگی‌ ها : به ویژگی ‌های برند خود فکر کنید. اگر محصولات شما فیزیکی هستند، ویژگی ‌های آن ها می ‌توانند بسیار ساده ‌تر از محصولات فناوری باشند.
  • مزایا : پس از استفاده مشتری از محصولات یا خدمات شما و تجربه کردن ویژگی‌ های آن، چه منافع و مزایایی به‌ دست می‌آورد؟
  • شخصیت : شخصیت در واقع ویژگی هایی هستند که برند شما را برای دیگران توصیف می‌ کنند. بنابراین برای این که بتوانید از دیگر رقبای خود برتری پیدا کنید، باید بتوانید این ویژگی ‌ها را تغییر و بهبود دهید.
  • منبع اقتدار و پشتیبانی : این ویژگی ممکن است به سابقه طولانی فعالیت برند نیاز داشته باشد؛ زیرا در طول زمان است که می ‌توانید به برند خود اقتدار ببخشید و نزد دیگران به رسمیت شناخته شوید. به ‌عبارت ساده ‌تر، منبع اقتدار و پشتیبانی سابقه شما و جوایزی که کسب کرده ‌اید را توصیف می‌ کند.
  • آنچه درباره مشتریان خود می ‌دانید:  باید مشخص کنید که برندتان درباره مشتریان خود چه می ‌گوید و آیا نظرات و نیازهای آن ها را به ‌خوبی درک می ‌کند یا خیر. برای این که در تکمیل این بخش موفق شوید، باید نیازهای مشتریان را درک کنید.
  • احساسی که برند شما در مشتریان ایجاد می‌ کند:  آیا می ‌دانید که کلمات یا عباراتی که مشتری شما برای توصیف برندتان استفاده می ‌کند چیست؟ در واقع این بخش از نمودار می‌ تواند به شما کمک کند تا راه‌ حل مناسبی برای پیام ‌رسانی خود به دیگران پیدا کنید.
  • جایگاه‌ یابی یا جوهره برند:  آخرین بخش نمودار، جوهره موقعیت و ماهیت برند است. این بخش تمام نکاتی که تا به‌ حال گفته شد را با یکدیگر ادغام می ‌کند و توضیح می‌ دهد که مشتری به کدام محصول یا خدمات برند شما نیاز دارد. بنابراین متوجه می‌ شوید که انجام چه کاری برای برندتان ضروری است و چه کاری غیر ضروری است و باید حذف شود.
  1. شناسایی رقبای خود

پس‌ از این که برند خود را به طور کامل آنالیز کردید؛ حالا نوبت آن است که عملکرد خودتان را با برندهای دیگر مقایسه کنید. این کار به شما کمک می ‌کند تا متوجه شوید که مشتریان با عملکرد کدام یک از برندها مخالف هستند. بنابراین بهتر می ‌توانید تصمیم بگیرید که چه کاری را می ‌توانید برای استراتژی جایگاه یابی برند خود انجام دهید تا از دیگر رقبای خود بهتر عمل کرده باشید. روش‌ های مختلفی برای تعیین رقبا و نحوه رقابت آن ها وجود دارند مانند:

  • انجام تحقیقات بازار: می ‌توانید از تیم فروش خود سؤال کنید که رقبایتان در طول فرآیند فروش، چه کارهایی را انجام می ‌دهند. همچنین می‌ توانید کلمات کلیدی را در بازارتان جستجو کنید و ببینید که کدام شرکت ‌ها عملکرد بهتری دارند.
  • از بازخورد مشتری استفاده کنید بهترین راه این است که از نظرات مشتریان استفاده کنید. برای مثال از آن ها سؤال کنید که کدام محصولات یا خدمات رقبا توجه آنان را به خود جلب کرده است.
  • از شبکه ‌های اجتماعی استفاده کنید برای انجام این کار می ‌توانید از شبکه‌ های اجتماعی مختلفی که امروزه در دسترس مردم هستند استفاده کنید. با استفاده از شبکه ‌های اجتماعی می ‌توانید از نظرات و انتقادات مشتریان خود مطلع شوید و نیازهای آن ها را بهتر درک کنید.
  1. درباره رقبای خود تحقیق کنید

هنگامی‌ که مرحله قبل را به خوبی پشت سر گذاشتید و رقبای خود را شناختید، حالا وقت آن است که تحقیقات مفصلی درباره آن ها انجام دهید. می ‌توانید تحقیق کنید که رقیبان شما چگونه جایگاه‌ یابی برند خود را انجام می ‌دهند. به‌ عنوان‌ مثال، تحقیقات شما باید شامل موارد زیر باشند:

  • رقیبان شما چه محصولات یا خدماتی را ارائه می ‌دهند.
  • نقاط قوت و ضعف آن ها چیست.
  • از چه استراتژی های بازاریابی استفاده می‌ کنند.
  • جایگاه برند آن ها در بازار چگونه است.
  1. ارزش پیشنهادی برند خود را مشخص کنید

ساختن یک برند منحصر به‌ فرد و ویژه به این معنی است که چه چیزی باعث شده برند شما متمایز شود و چه چیزی کسب و کار شما را بهتر می ‌کند. پس‌ از این که رقیبان خود را شناختید و درباره آن ها تحقیق کردید، الگویی را در بین رقبای خود مشاهده خواهید کرد و متوجه می ‌شوید که نقاط ضعف و قوت یکسانی بین آن ها وجود دارد. این کار به شما کمک می‌ کند تا نقاط ضعف آن ها را به نقطه قوت خود تبدیل کنید.

این یک ویژگی ارزشمند است که باعث می ‌شود برند شما نسبت به آن ها متمایز شود و دقیقاً همان نقطه‌ ای است که شما می ‌توانید موقعیت یابی برند خود را تعیین کنید. پیشنهاد می‌ شود هنگامی ‌که مقایسه را انجام می ‌دهید نقطه قوت اختصاصی خود را به عنوان ارزش پیشنهادی خود در نظر گرفته و تلاش کنید هر چه بیشتر، آن را برای مخاطبان هدف، جذاب تر کنید.

  1. یک چارچوب جایگاه‌ یابی بسازید

ممکن است فکر کنید قرار دادن نام برندتان در دنیای مجازی و فکری مخاطبان در ابتدا ممکن است دشوار باشد؛ اما برای راحتی کارتان می ‌توانید چهارچوب جایگاه ‌یابی برند خود را ایجاد کنید. این چارچوب کمک می ‌کند تا یک استراتژی مناسب برای جایگاه ‌یابی کردن برند خود پیدا کنید. عملکرد این چارچوب به‌گونه ‌ای است که از رویکرد بالا به پایین استفاده می ‌کند؛ یعنی ابتدا ایده بزرگ را مطرح می ‌کند و سپس با استفاده از جزئیات، راهکار نهایی خود را به پایان می‌ رساند. بخش‌ های این چارچوب به ترتیب از بالا به پایین شامل موارد زیر می ‌باشند:

  • ایده بزرگ
  • ارزش پیشنهادی
  • مخاطب هدف
  • بیانیه مأموریت
  • صدای برند
  • ارائه آسانسوری (Elevator Pitch)
  • مبنای پیام برند
  • تماس با مخاطب
  1. ایجاد بیانیه جایگاه‌ یابی برند خود

حالا که شما اطلاعات زیادی درباره Brand Positioning کسب کرده ‌اید، وقت آن است که بیانیه جایگاه‌ یابی برندتان را ایجاد کنید؛ اما قبل از آن باید از خود این چهار سؤال را بپرسید:

  • مشتری هدف شما کیست؟
  • محصول یا خدمات شما چیست؟
  • بزرگ‌ ترین مزیت محصول یا خدمات شما چیست؟
  • دلیل این مزیت چیست؟
  1. ارزیابی اثربخشی بیانیه جایگاه‌ یابی خود

شروع کار برای استراتژی جایگاه‌ یابی برند زمانی است که سعی کنید مشتریان هدف خود را جذب کنید. هنگامی ‌که بیانیه جایگاه ‌یابی خود را ایجاد کردید، وقت آن است که از مشتریان اطلاعات و نظراتشان را جمع‌ آوری کنید تا متوجه شوید که آیا جایگاه ‌یابی شما می ‌تواند به هدف خود برسد یا خیر.

  1. ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان

باید بتوانید با مشتریان خود قبل از این که کالا یا خدماتتان را به آن ها ارائه دهید، ارتباط برقرار کنید. این ارتباط می ‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ زیرا باعث می ‌شود مشتریان به شما اعتماد کنند و هنگامی‌ که با نام برند شما مواجه می‌ شوند، تجربه مثبتی نسبت به شما داشته باشند.

  1. تقویت ویژگی ‌های متمایز کننده برند خود

داشتن ویژگی ‌های متمایز کننده می ‌تواند کمک کند تا برندتان به ‌راحتی در ذهن مخاطبان قرار بگیرد و از دیگر رقبا تمایز پیدا کند. برای انجام این کار، باید اطمینان پیدا کنید که مشتریان شما متوجه شوند که چه چیزی باعث می ‌شود برندتان خاص به نظر برسد.

  1. ارزش ایجاد کنید

اگر مشتریان شما دچار مشکل شدند، هدف اصلی شما این باشد که به مشتریان خود کمک کنید تا راه‌ حل مناسب را بیابند و مشکل خود را حل کنند. پیشنهاد شرکت شما و حل کردن مشکل مشتریان، می ‌تواند باعث ایجاد ارزش برند شما در ذهن مخاطب شود.

  1. اطمینان حاصل کنید که کارمندانتان، برند شما را برای مشتریان به ‌خوبی توصیف می‌ کنند

کارکنان شرکت می ‌توانند نقاط قوت برند شما باشند. به‌ عنوان‌ مثال، اگر شرکت شما سبک جذاب و سرگرم ‌کننده ‌ای در هویت برند و ارتباط با مشتری دارد، کارکنان شما باید بتوانند این مدل توضیحات را در گفتگوهای فروش خود بگنجانند، همچنین باید از لحن مناسب و دوستانه استفاده کنند و نباید لحن جدی داشته باشند.

انواع استراتژی جایگاه یابی برند

زمانی‌که تصمیم می ‌گیرید که چگونه برند خود را وارد بازار کنید، گزینه‌ های مختلفی پیش روی شما قرار می ‌‌گیرند. به ‌همین دلیل باید استراتژی خود را به شکلی طراحی کنید که مزیت رقابتی شما را برجسته کند و از طرفی، به کاستی محصولات رقبا هم اشاره کند. در ادامه، استراتژی ‌های رایج و محبوب موقعیت یابی برند را با هم بررسی خواهیم کرد تا به کمک آن ها بتوانید برند خود را در بازار متمایز کنید.

  1. جایگاه‌ یابی خدمات مشتری (Customer Service)

شاید تا به‌ حال برایتان پیش ‌آمده که یک رستوران یا یک فروشگاه را به ‌دلیل خدمات مشتری بسیار خوب آن ها انتخاب کرده‌ باشید. بسیاری از شرکت ‌ها با ارائه سیستم ‌های پشتیبانی مشتری، بسیاری از مشتریان را به سوی خود جذب می کنند. مزیت بسیار خوبی که این استراتژی دارد این است که خدمات مشتری می‌ تواند به توجیه قیمت بالاتر کمک کند.

فرض کنید که یک برند، محصولات خود را با قیمت بالایی ارائه می‌ دهد و پشتیبانی آن ها بسیار دوستانه است و سریع به مشتریان پاسخ می‌ دهند؛ به‌ همین دلیل مشتریان تصمیم می ‌گیرند از برندی استفاده کنند که با آن ها ارتباط دوستانه برقرار می ‌کند. بنابراین به شما پیشنهاد می ‌شود که حتماً از این استراتژی استفاده کنید. همچنین اگر خدمات مشتریان را ارائه نمی ‌دهید، ممکن است با انتقادات و نظرات بد از طریق ایمیل، تلفن یا شبک ه‌های اجتماعی مواجه شوید؛ در صورتی ‌که پشتیبانی مشتری می ‌تواند این مشکل را حل کند.

  1. جایگاه ‌یابی مبتنی بر راحتی (Convenience-Based)

این استراتژی Brand Positioning به مخاطبان نشان می ‌دهد که چرا ممکن است استفاده از محصول و خدمات شرکت شما نسبت به دیگر رقبایتان راحت‌ تر باشد. این راحتی می‌ تواند بر اساس معیارهای مختلفی مانند دسترسی گسترده، موقعیت مکانی مناسب و یا سهولت استفاده باشد. اغلب مشتریان که مشغله کاری زیادی دارند، با در نظر گرفتن راحتی محصول و خدمات می‌ توانند به مشتریان ثابت شما تبدیل شوند.

این استراتژی همانند استراتژی قبلی می‌ تواند قیمت بالاتر را توجیه کند. در کنار تمام مزایایی که گفته شد، توسعه‌ دهندگان باید همیشه آماده باشند تا در صورت بروز اشکال بتواند مسئله را حل کنند تا این استراتژی را از دست ندهند.

  1. جایگاه‌ یابی مبتنی بر قیمت (Price-Based)

این استراتژی موقعیت یابی برند، یک استراتژی بسیار مهم برای هدف قرار دادن تمامی مشتریان است؛ زیرا شرکت ‌ها م ی‌توانند از آن برای ارائه محصول و خدمات خود به‌ عنوان محصولی مقرون ‌به ‌صرفه استفاده کنند. وقتی شما از استراتژی محصولات مقرون ‌به ‌صرفه استفاده می‌ کنید، می ‌توانید طیف گسترده ‌ای از مشتریان را جذب کنید؛ زیرا هیچ‌ کس دوست ندارد هزینه زیادی را برای خرید محصولات مورد نظر خود صرف کند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که درست است قیمت پایین برای اجناس می‌ تواند یک‌ راه عالی برای جذب مشتری باشد؛ اما این جایگاه یابی مبتنی بر قیمت ممکن است با معایبی نیز همراه باشد. به ‌طور مثال، به ‌دلیل قیمت پایین محصول، ممکن است مشتریان فکر کنند که محصولات شما بی‌کیفیت هستند. همچنین ممکن است با ارائه محصولات با قیمت پایین‌، با مشکلات اقتصادی مواجه شوید که این مشکلات می ‌توانند در دراز مدت، جایگاه یابی برند شما را به دردسر بیندازد. بنابراین لازم است هنگام استفاده از این استراتژی، بسیار محتاطانه عمل کنید.

  1. جایگاه‌ یابی مبتنی بر کیفیت (Quality-Based)

اغلب شرکت ‌ها زمانی از استراتژی جایگاه‌ یابی مبتنی بر کیفیت استفاده می ‌کنند که قصد دارند کیفیت محصول خود را همراه با یک قیمت مناسب به دیگران معرفی کنند. کیفیت یک محصول را می ‌توان از طریق استفاده از مواد با کیفیت که باعث می‌ش وند تولید آن گران‌ تر شود، نشان داد. گاهی ممکن است مشتریان با دیدن قیمت ‌های بالای محصولات شما، برند دیگر با قیمت پایین ‌تر را به شما ترجیح دهند. بنابراین لازم است شما ابتدا  پرسونای مخاطب خود را بشناسید. به ‌طور مثال، شما با آگاهی از درآمد و سطح رفاه اقتصادی آن ها متوجه خواهید شد که آیا قیمت بالاتر برای محصولات، رویکرد مناسبی برای شما خواهد بود یا خیر.

  1. جایگاه ‌یابی تمایز (Differentiation)

استراتژی جایگاه ‌یابی تمایز، به منحصر به‌ فرد بودن خدمات و محصولات شما در مقایسه با رقبایتان متکی است. اگر شما از این استراتژی استفاده کنید، می ‌توانید مشتریان زیادی را به خود جذب کنید؛ زیرا مخاطبان برای نوآوری، ارزش زیادی قائل هستند. نکته ‌ای که باید به آن توجه کنید این است که اگر محصول یا خدماتی که ارائه می‌ دهید جدید است، باید حتماً آزمایشات کافی بر روی آن انجام دهید، زیرا بیشتر مشتریان می ‌خواهند بدانند محصولات یا خدماتی که ارائه می‌ دهید چگونه مورد استفاده قرار می‌ گیرند و چه نتیجه ‌ای دارند.

  1. جایگاه‌ یابی شبکه‌ های اجتماعی

این استراتژی جایگاه یابی برند، یک استراتژی منحصر به‌ فرد محسوب می ‌شود. امروزه، شبکه‌ های اجتماعی به‌ طرزی باور نکردنی در حال گسترش و پیشرفت هستند؛ پس هنگامی‌ که قصد دارید از این استراتژی استفاده کنید، کانا ل‌هایی را انتخاب کنید که به بازار هدف شما بیشتر نزدیک هستند. نکاتی که باید هنگام انتخاب یک شبکه اجتماعی برای جایگاه‌ یابی برند خود در نظر بگیرید عبارتند از:

  • جایی را انتخاب کنید که مخاطبان شما وقت خود را در آن سپری می ‌کنند.
  • مکانی را انتخاب کنید که مخاطبان شما حاضر به پرداخت هزینه هستند.
  • جایی را انتخاب کنید که مخاطبان شما به دنبال اطلاعات و مشاوره هستند.
  1. سایر استراتژی‌ های موقعیت ‌یابی برند

استراتژی ‌های گفته‌ شده تنها استراتژی ‌های موجود نیستند. برای مثال، می‌ توانید برند خود را با رقبای دیگر مقایسه کنید. این کار، روش بسیار موثری برای آگاه شدن مشتریان از رقبایتان است. کاری که شما در این استراتژی انجام می ‌دهید این است که رقبای خود را در کمپین‌ های تبلیغاتی خود مطرح می ‌کنید و مزایایی که محصولات و خدماتتان نسبت به آن ها دارند را برای دیگران توضیح می ‌دهید. توصیه می ‌شود هنگام استفاده از این استراتژی، به رفتار مشتریان خود نگاه کنید و ببینید که آیا آن ها ترجیح می ‌دهند پول خود را در ارتباط با خرید محصولات شما خرج کنند یا خیر.

نقشه موقعیت ‌یابی برند: قدرت ادراک

اگر می ‌خواهید بدانید که برندتان چگونه توسط مشتریان با رقبا مقایسه می ‌شود، نقشه جایگاه ‌یابی برند می ‌تواند برای شما مؤثر باشد. نقشه Brand Positioning، ویژگی‌ هایی را در بر می گیرد که برای مخاطبان مهم است. به ‌طور مثال، می‌ توانید نام برند خود و نام برندهای دیگری که با شما در رقابت هستند را در این نقشه قرار دهید. سپس خواهید دید که چه کسی نسبت به شما در نقشه برتری دارد.

ویژگی ‌هایی که نقشه جایگاه ‌یابی، از آن ها برای برتری یک برند استفاده می ‌کند ویژگی ‌هایی است که برای مشتریان مهم است. در واقع مشتریان شما باید درک درستی از محصول و خدماتتان داشته باشند تا بتوانید نسبت به دیگران به برتری دست پیدا کنید.

نمونه های جایگاه‌ یابی برند موفق در جهان

شرکت های زیادی وجود دارند که استراتژی موقعیت ‌یابی برند موفقی نسبت به رقبای خود داشته اند. در این بخش از منتورلایو به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت.

  • تسلا

تسلا یک برند لوکس خودرو است که محصولات آن در مقایسه با رقبا، از قیمت بالاتری برخوردار است. این شرکت، تمرکز خود را از روی قیمت برداشته و بر کیفیت توجه دارد. خودروهای تسلا توانسته اند به دلیل کیفیت بالا و ظاهر منحصر به فردی که دارند، توجه زیادی را خود جلب کنند و فروش زیادی را در بازارهای جهانی به خود اختصاص دهند.

خودروهای تسلا در مقایسه با دیگر خودروهای لوکس، از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار است. این مزیت، برقی بودن و خودران بودن است که خودروهای این کمپانی را از سایر خودروهای لوکس با سوخت فسیلی یا حتی هیبریدی متمایز می کند. تولید خودروهای پیشرفته که سازگار با محیط زیست هستند، مهم ترین استراتژی این شرکت بوده که برای برندسازی و Brand Positioning خود از آن استفاده می کند.

  • نایک

نایک فعالیت خود را با تمرکز بر نوآوری شروع کرد. این برند، کفش جدیدی به نام وافل را اختراع کرد و با تمرکز بر گروه ورزشکاران، سعی کرد برند خود را توسعه و گسترش دهد. در حال حاضر نیز نایک با تولید کفش و دیگر پوشاک ورزشی توانسته به یکی از شناخته ترین برندها در دنیا تبدیل شود. نام تجاری برند نایک و پیامی که برای مخاطب دارد، بر روی توانمند سازی متمرکز است. این پیام در تمام روندها و بخش های این برند قابل رویت است.

برای مثال، نام نایک برگرفته شده از یک الهه یونانی توانمند است. شعار تبلیغاتی این کمپانی (Just Do It) و همچنین تبلیغات محصولات آن با استفاده از ورزشکارانی که در حال ورزش و تلاش زیاد هستند، طراحی می شود که تمام این موارد، پیام برند نایک را که همان تأکید بر توانمند سازی است، منعکس می کند. موقعیت یابی برند نایک بر روی توانمند سازی ورزشکاران با استفاده از نوآوری در تولید محصول، متمرکز شده است تا به ورزشکاران کمک کند هر بار، عملکرد بهتری داشته باشند.

  • HubSpot

HubSpot تجارت خود را بر مبنای محصولات و نرم افزارهای بازاریابی ایجاد کرد و سعی کرد با تولید و ارائه محتوای مفید، برندش را توسعه دهد و مخاطبان را جذب سایت خود کند.  HubSpotبه عنوان یک ابزار بازاریابی شروع به فعالیت کرد و با داشتن یک سیستم عامل کارآمد و مشتری پسند توانست مزیت رقابتی ایجاد کند.

این برند، شروع فعالیت خود را با پنل ارسال ایمیل کلید زد؛ اما در حال حاضر به یک پلتفرم جامع و کاربردی تبدیل شده است. پلتفرمی که به اتوماسیون عالی بازاریابی در حوزه فروش و خدمات تبدیل شده است. امروزه این مجموعه، بسیار بزرگ شده و بر روی نیازهای مشتریان خود تمرکز کرده است و با تولید محتوا، مشتری هدفمند و متمرکز را جذب می کند.

  • دیجی کالا و ترب

در چند سال اخیر، فروشگاه اینترنتی دیجی کالا توانسته است در بین مردم، محبوبیت بسیار زیادی کسب کند. این فروشگاه، هر محصولی که شما نیاز داشته باشید را عرضه می کند و به همین دلیل یکی از موفق ترین فروشگاه اینترنتی در چندین سال اخیر بوده است. یکی از دلایلی که باعث شده طرفداران زیادی را به خود جذب کند این است که در شهرهای مختلف ایران انبار دارد و ارسال محصولات آن بسیار سریع است و با هزینه کم ارسال می شود.

ترب یک فروشگاه اینترنتی نیست؛ در واقع ترب یک موتور جستجوی کالا است که به فروشگاه های مختلفی متصل می شود و هنگامی که شما نام کالایی را در ترب جستجو کنید، به سرعت و با قیمت های گوناگون، آن را خواهید یافت. نکته بسیار خوبی که درباره این سایت وجود دارد این است که به شما اطلاعات کاملی از تاریخچه قیمت ها می دهد. بنابراین شما به راحتی می توانید محصول مورد نیاز خود را با کمترین قیمت خریداری کنید. استراتژی جایگاه یابی برند این دو سایت، اپلیکیشن حرفه ای موبایل آن ها است که به کاربران امکان می دهد به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند.

  • امرسان و اسنوا

این دو برند در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت می کنند. امرسان از جمله برندهایی است که در زمینه تولید یخچال و فریزر بسیار معروف است. استراتژی جایگاه یابی برند جالبی که درباره امرسان وجود دارد این است که این برند، یخچال فریزر فانتزی مدل اسمگ را که یک مدل ایتالیایی با قیمت بسیار زیاد است، با قیمت پایین تری تولید کرده است. این موضوع باعث شده مخاطبان به جای این که هزینه زیادی بپردازند، با هزینه ای کمتر، یک یخچال فریزر بسیار مناسب و دلخواه خود را تهیه کنند.

همچنین امرسان خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه می کند که یک استراتژی Brand Positioning بسیار مهم برای هر برندی است که محصولات خانگی ارائه می دهد. استراتژی های اسنوا نیز کم و بیش شبیه امرسان است؛ اما قیمت بعضی از وسایل این برند ممکن است به دلیل مواد اولیه آن کمی گران تر باشد. وجه مشترک هر دوی این برندها ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان محسوب می شود.

  • سامسونگ و هوآوی

این دو برند بزرگ به اندازه کافی در سراسر جهان شناخته شده هستند؛ اما سؤالی که پیش می آید این است که جایگاه یابی برند این دو کمپانی چیست و کدام یک از دیگری برتری دارد؟ این دو شرکت، گوشی های ارزان با قابلیت های بسیار خوب به مشتریان ارائه می دهند؛ اما چیزی که درباره آن ها وجود دارد این است که هوآوی گوشی های موبایل خود را با رنگ های بسیار متنوع تری نسبت به سامسونگ ارائه می دهد.

برای افرادی که به دنبال موبایل هایی با ظاهر شیک و لوکس تر هستند، معمولاً برند سامسونگ پیشنهاد می شود؛ زیرا هدف سامسونگ به غیر از رنگ موبایل، طراحی لوکس آن است. وجه مشترک این دو برند، قیمت نسبتاً ارزان محصول و طراحی پیشرفته دوربین های موبایل می باشد.

  • میهن و کاله

این دو برند در تولید لبنیات و محصولات لبنی فعالیت می کنند. کارخانه میهن در حال حاضر یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان بستنی و لبنیات در کشور به حساب می آید و بسیاری از محصولات لبنی را تولید می کند. همچنین کارخانه جداگانه ای برای تولید بستنی دارد که یک امتیاز بسیار بزرگ برای این برند محسوب می شود.

شرکت کاله مانند میهن در تولید لبنیات فعالیت دارد و محبوبیت زیادی در بین مصرف کنندگان دارد. در واقع این دو برند محصولات یکسانی تولید می کنند؛ اما تفاوت اصلی موقعیت یابی برند آن ها، نحوه تبلیغات هر کدام است. به طوری که تبلیغات کاله مدرن تر بوده و در شبکه های اجتماعی به طور بسیار منظم در حال فعالیت است و از افراد تأثیرگذار در شبکه های اجتماعی برای تبلیغات خود استفاده می کند؛ اما برند میهن همچنان به تبلیغات سنتی اکتفا می کند. برای مثال، شما می توانید تبلیغات این برند را در بیلبوردهای شهر خود ببینید.